SAHABAT2 SEPERJUANGAN

SAHABAT2 SEPERJUANGAN

Followers

Wednesday, November 2, 2011

PENGGUNAAN ICT UNTUK MERAMAIKAN PENYOKONG PAS

BEBERAPA fakta terkini menekankan betapa revolusi teknologi maklumat melalui sepuluhhttp://makemoney24hour.com/wp-content/uploads/2009/01/internet.jpg teknologi-teknologi strategik sedang merubah landskap perniagaan, kerajaan, kehidupan dan seterusnya gerakerja dakwah dan politik.

Organisasi dakwah dan politik seperti PAS sudah pasti terkesan, perlu bersiap siaga, mengambil peluang dan memanfaatkannya.


Kini, penggunaan telefon bimbit pintar dan tablet telah melebihi komputer meja dan riba.

Seperkara yang penting ialah telefon bimbit pintar adalah sebenarnya sebuah komputer yang dimampat dan dipadatkan dan semuanya boleh dibuat dengan menggunakannya.

Dengan pemerkasaan media baru melalui penggunaan ICT, kini, penguasaan media adalah terletak kepada setiap individu manusia, yang ada perkakasan seperti telefon bimbit pintar,ada capaian internet, menjadi ahli media sosial seperti Facebook dan aktif menghasil dan menyebarkan maklumat.

Pengguna kini ada pilihan maklumat yang mereka mahu, boleh berkongsi dengan mudah dan pantas, tidak mudah terikat dan terpengaruh, dan akhirnya, mereka membuat keputusan yang terbaik mereka rasakan.

PAS sebagai sebuah organisasi dakwah dan politik tidak mahu ketinggalan dengan peluang untuk memperkasakan organisasi dan ahlinya, serta keupayaan mencapai lebih ramai sasaran dakwah dan pengundi dengan pantas dan mudah.

Melalui laman-laman rasmi portal dan Facebook PAS, rakyat jelata di luar dan dalam negara kini diberi pilihan untuk mendapat maklumat yang tepat dari organisasi PAS sendiri.

Ceramah-ceramah PAS kini tidak lagi tertumpu di markas sahaja, malah boleh dicapai dari mana-mana sahaja di dunia melalui WebTV PAS.

Meraih kekuatan dan pemerkasaan melalui ICT dan Media Baru juga memerlukan pengorbanan daripada semua penggerak, daripada semua lapisan kepimpinan dan penggerak bawahan.

Sebagai merumuskan usaha-usaha memperkuat dan memperkasakan organisasi dan gerakerja PAS untuk persediaan menghadapi Pilihan Raya Umum yang ke-13 (PRU 13), langkah-langkah berikut mestilah dimulakan dari sekarang:

1. Manfaatkan Prasarana dan Teknologi Berasaskan Cloud Computing – Dengan cara ini, tidak perlu lagi penggerak teknikal dan IT PAS memiliki dan menyenggarakan perkakasan kerana sumber perkomputeran (computing services) telah boleh disewa dan dibayar secara bulanan dengan harga berpatutan. Jabatan IT PAS Pusat akan mempelopori dan menerokai penggunaan servis-servis cloud yang memperkasakan organisasi PAS, seperti penggunaan Google Apps, Cloud Flare dan Cloud P2P yang meramaikan lagi penonton video-video PAS melalui internet;

2. Manfaatkan Media Sosial untuk Menyebarluaskan Maklumat dan Pengarahan Tugasan Jentera Parti – Sehingga bulan April 2011, lebih 10 juta rakyat Malaysia adalah pengguna aktif Facebook. Kewujudan (presence) organisasi dan fikrah PAS melalui Facebook adalah amat strategik.

PAS Pusat, Negeri dan Dewan-dewan perlu memanfaatkan Facebook dan media sosial lain seperti Twitter dan Google Plus untuk meramaikan jaringan penyokong dan simpatisan PAS.

Pengarahan tugasan gerakerja umum PAS, seperti meramaikan kehadiran ke rapat-rapat umum, adalah lebih cepat dan efektif disalurkan melalui wahana media-media sosial ini;

3. Menggalakkan Ahliahli dan Penggerak PAS Melabur untuk Memiliki dan Memanfaatkan Telefon Bimbit Pintar (smartphones) Berserta Capaian Internet Bergerak (3G) – Inilah senjata maklumat dan komputer kecil yang perlu dimiliki dalam dunia yang kian terjaring dan pantas bergerak. Maklumat-maklumat dari SSDP, SPOKAS, SMSPRO dan SISPRO kini benar-benar berada di dalam tangan;

4. Memiliki Skil dan Kemahiran Baru untuk Keluar Dari Zon Selesa dan Berinteraksi Dengan Generasi Muda dan Rakyat Pelbagai Bangsa Melalui Media Baru Skil dan kemahiran baru untuk berinteraksi dengan jutaan generasi muda dan rakyat pelbagai bangsa adalah diperlukan dengan menggunakan media-media baru.

USTAZ ABDUL GHANI SHAMSUDDIN adalah Pengerusi Lujnah Teknologi Maklumat dan Komunikasi PAS Pusat

No comments:

Related Posts with Thumbnails