SAHABAT2 SEPERJUANGAN

SAHABAT2 SEPERJUANGAN

Followers

Saturday, September 10, 2011

UMNO MANA ADA ANGKAT SENJATA TUNTUT MERDEKA


Perjuangan untuk mendapatkan kemerdekaan sebenarnya bermula jauh lebih awal sebelum Umno ditubuhkan.

Menurut Ketua Penerangannya, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man, antara pejuang kemerdekaan yang digelar 'berhala kiri' kerana mengambil kaedah konfrontasi adalah Mat Indera di Johor.

Selain itu, nama-nama besar seperti Rosli Dohbi di Sarawak, Datuk Maharajalela di Perak, Tok Gajah dan Tok Bahaman di Pahang, Dol Said di Negeri Sembilan and Melaka, Tok Janggut di Kelantan dan Haji Abdul Rahman Limbong di Terengganu mesti diberi tempat dalam sejarah.

[Gambar - Para pejuang tani 1928 di bawa menggunakan terak polis di Bandar Kuala Berang. Perjuangn para petani bersama Haji Abdul Rahman Limbong di Terengganu menentang British di labelkan sebagai pemberontak]

Kata Dato' Tuan, Umno tidak pernah mengangkat senjata untuk mendapatkan kemerdekaan sedangkan pejuang-pejuang lain menggadaikan nyawa mereka menyebabkan penjajah parah.

"Umno tidak pernah mengangkat senjata untuk mendapatkan kemerdekaan. Pejuang-pejuang lain yang menggadaikan nyawa mereka sehingga menyebabkan penjajah dalam keadaan amat parah.
"Apa yang Umno buat ialah menjalankan pusingan keempat yang akhir dan menuntut kredit mutlak atas kejayaan tersebut, tanpa sebarang pengiktirafan kepada pejuang-pejuang kemerdekaan yang tersungkur dalam tiga pusingan awal yang berjaya melemahkan kuasa penjajah,"ujarnya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan.

Walaubagaimanapun, menurutnya, PAS tidak menafikan 'saham' Umno, walaupun sekadar melaksanakan tugas terakhir untuk mendapat kemerdekaan, mempunyai sedikit jasa dalam mendapatkan kemerdekaan negara.

Katanya, Umno sekadar penerima manfaat terakhir yang mendapatkan kemerdekaan tapi dengan cara kanan, iaitu kerjasama penuh aman (peaceful cooperation) dengan penjajah British.

Dengan itu, beliau yang uga Pesuruhjaya PAS Pahang berkata, mereka tidak boleh menafikan bahawa para pemimpin mereka pernah menjadi pegawai British satu masa dahulu.

"Ini pendirian PAS dalam menafsir sejarah pra-kemerdekaan, sudah tentunya ia berbeza dengan pendapat Umno.

"Harus ditegaskan bahawa soal menafsir sejarah dan meneliti semula sejarah berkait rapat dengan jumlah maklumat yang ada dan juga persepsi kita dalam melihat sesuatu isu,"jelasnya

Beliau berkata, kita harus “bersetuju untuk tidak bersetuju” dalam kajian sejarah, kerana ia juga amat bergantung kepada jumlah maklumat yang ada sebelum seseorang itu boleh membuat kesimpulan yang tepat.

Menurutnya lagi, dalam isu menafsir sejarah, semua pihak dinasihatkan untuk mengamalkan prinsip “bersetuju untuk tidak bersetuju” (agree to disagree) dan menghentikan serangan peribadi kepada mana-mana pihak hanya kerana tafsiran sejarah mereka berbeza dengan apa yang diwar-warkan selama ini.

"Untuk pihak yang tidak bersetuju, boleh juga diadakan debat ilmiah, dan bukannya meneruskan permainan fitnah-menfitnah di media.

"Firman Allah berkata (yang bermaksud) Sesungguhnya Tuhan kamu akan menjelaskan di hari akhirat apa yang kamu perselisihkan,"jelasnya.

No comments:

Related Posts with Thumbnails