SAHABAT2 SEPERJUANGAN

SAHABAT2 SEPERJUANGAN

Followers

Wednesday, January 5, 2011

TENTERA ISRAEL MEMBUNUH WANITA DENGAN GAS

http://buletinonline.net/images/stories/berita38/TUNJUKPERASAANPALESTINE.jpgTEBING BARAT - Ratusan warga Palestin dan aktivis anti-tembok penghalang telah mengikuti perarakan pemakaman seorang demonstran Palestin yang meninggal setelah menghidu gas 'beracun' yang dilepaskan oleh pasukan Israel ketika menghadapi protes di Tebing Barat.

Mereka yang berarak pada Sabtu 1 Disember, menyalahkan tentera Israel atas kematian wanita tersebut.

"Apa yang terjadi kelmarin, akibat terlalu ramai tentera Israel yang menjaga tembok apartheid, dan mereka mula menembak, begitu banyak, begitu banyak gas (tabung) dicampur dengan air bau (berascun) Dan jumlah yang besar gas itu menyebabkan ramai demonstran yang sesak nafas, dan ia telah membunuh Jawaher Abu Rahme, "kata seorang ahli keluarga Abu Rateb Rahme.

"Kematian ini disebabkan oleh kekejaman mereka, bahawa mereka menggunakan gas pemedih mata yang dilarang di Eropah pada tahun 60-an dan 70-an, kerana menyebabkan kematian. Tapi di sini., Di Palestin, mereka terus menggunakannya," kata Jonathan Pollak, seorang aktivis anti-tembok penghalang.

Jawaher, berumur 20-an nya, didapati meninggal setelah tabung gas air mata mengenai dadanya.

Mohammad Eidi, Ketua bahagian kecemasan Hospital di Ramallah, berkata, Jawaher telah tiba di hospital tersebut pada hari Jumaat dengan pernafasan sangat lemah sebagai akibat menghidu gas.

Doktor tersebut menambah, jenis gas yang digunakan tentera Israel masih belum dikenalpasti.

No comments:

Related Posts with Thumbnails