SAHABAT2 SEPERJUANGAN

SAHABAT2 SEPERJUANGAN

Followers

Wednesday, March 24, 2010

TM HIGH SPEED BROADBAND DI MALAYSIA,BETUL KE LAJU DAN BERBALOI?

Hari ini 24 Mac 2010 adalah merupakan hari pelancaran bagi TM High Speed Broadband (HSBB) di Malaysia. Kalau dahulu, masa mula-mula cadangan ini diketengahkan, ada yang merendah-rendahkan kemampuan jalur lebar berkelajuan tinggi oleh TM. Malaysia memang cukup ramai pengguna Yahoo, Friendster mahupun laman sosial popular seperti Facebook. Jadi dengan adanya High Speed Broadband di Malaysia pengguna Internet boleh mengharapkan lebih banyak aplikasi untuk definisi tinggi.

Seperti biasa kawasan yang mempunyai kepadatan pengguna internet tertinggi di Malaysia seperti Bangsar, Shah Alam, Taman Tun Dr. Ismail dan juga Subang menjadi medan eksperimen bagi Telekom Malaysia (TM) bagi menguji kelajuan tahap tertinggi bagi High Speed Broadband ini di Malaysia. Tempat lain? Nilai? Melaka? Ampang? Dan tempat-tempat yang lain? Sabar…….semuanya mengikut turutan yang telah diatur oleh Telekom Malaysia (TM)

High Speed Broadband (HSBB) yang akan dilancarkan oleh Telekom Malaysia itu, dijangka mempunyai kelajuan lebih 10 megabit sesaat (Mbps) yang membolehkan pengguna intenret di Malaysia melihat Internet Protocol Television (IPTV) dan (High Definition Television) HDTV, dan juga dapat akses bagi pendidikan lanjut secara dalam talian, pasca produksi multimedia, e-kesihatan dan bermacam-macam lagi.

Projek HSBB bernilai RM11.3 bilion yang dimeterai pada September 2008 adalah Usahasama Awam – Swasta antara Telekom Malaysia (TM) dan Kerajaan Malaysia untuk membangunkan infrastruktur dan perkhidmatan jalur lebar berkelajuan tinggi generasi akan datang. Telekom Malaysia (TM) membelanjakan RM8.9 bilion manakala Kerajaan menyumbang RM2.4 bilion menerusi kaedah tuntutan berdasarkan pencapaian projek.

Menjelang akhir 2012, kira-kira 1.3 juta premis di seluruh negara akan mendapat akses ke perkhidmatan High Speed Broadband (HSBB)

Okey…yang menjadi persoalannya sekarang. harga langgan bagi High Speed Broadband (HSBB) ini? Ada yang mengatakan sekitar RM150++. Betul ker semurah ini? No komen. Kalau betul itu sudah bagus. Jangan katakan orang lain, saya sendiri akan tukar. Ada juga yang mengatakan kadar pakej yang dikenakan sekitar RM300-RM500. Walauapapun ramalan yang kedengaran sekarang, kita tunggu pengumuman rasmi sebentar lagi dari Dataran Merdeka.

Projek ini akan dimulakan mengikut turutan berdasarkan senarai di bawah ini :

  1. Bangsar
  2. Shah Alam
  3. Subang
  4. Taman Tun Dr. Ismail
  5. Bayan Baru
  6. Bukit Kemuning
  7. Bukit Tengah
  8. Cyberjaya
  9. Damansara
  10. Duta
  11. Kepong
  12. Keramat
  13. KL International Airport
  14. Kulim HighTech park
  15. Lapangan Terbang Subang
  16. Melawati
  17. Menara TM
  18. Midah
  19. Permas
  20. Petaling Jaya
  21. Puchong
  22. Putrajaya
  23. Seberang Jaya
  24. Senai
  25. Skudai
  26. Sungai Buloh
  27. Sungai Long
  28. Telok Panglima Garang
  29. Wangsa Maju
  30. Batu
  31. Bukit Bintang
  32. Cheras
  33. Jalan Kebun
  34. Kelana Jaya
  35. KL Central
  36. Klang
  37. Kuala Pauh
  38. Pekeliling
  39. Saga
  40. San Peng
  41. Selayang
  42. Sentul
  43. Serdang
  44. Setapak
  45. Sempang Renggam
  46. Taman Petaling

Sedikit gula-gula untuk pengguna Internet di Malaysia yang mana di bawah ini adalah hasilnya dan anda boleh lihat sendiri kelajuan sebenar TM High Speed Broadband di sekitar kawasan Subang Jaya, Malaysia. Apa perasaan anda dan apa yang akan buat dengan keupayaan kelajuan High Speed Broadband (HSBB) ini?

No comments:

Related Posts with Thumbnails