SAHABAT2 SEPERJUANGAN

SAHABAT2 SEPERJUANGAN

Followers

Monday, March 22, 2010

PAS MAHU RUKUNEGARA GUNA ALLAH,GUGUR TUHAN

KUALA LUMPUR, 22 Mac — PAS mahu Rukunegara, yang dirangka selepas peristiwa 13 1969, dipinda untuk memasukkan perkataan “Allah” menggantikan istilah “Tuhan” ekoran polemik penggunaan kalimah “Allah” oleh bukan Islam.

Polemik itu menjadi lebih hebat selepas Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur akhir tahun lalu membenarkan akhbar mingguan Katolik, Herald menggunakaan kalimah “Allah”.

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang memberitahu wartawan di lobi Parlimen hari ini, kerajaan seharusnya meneliti perbahasan berhubung isu “Allah” dari sudut positif dan mengambil langkah untuk melakukan pindaan bagi menggantikan perkataan “Allah” dengan “Tuhan” memandangkan penganut Kristian dan bukan Islam juga menggunakannya.

“Apa salah dengannya. Ia satu pencapaian dalam perpaduan ekoran isu Allah.

“Kita bukan hanya meminda Rukunegara, kita harus menjadikannya lebih proaktif dan pada masa yang sama bergerak ke arah perpaduan,” kata Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang.

Kata beliau, apa jua kekeliruan yang timbul ekoran penggunaan perkataan itu kemungkinan boleh diselesaikan oleh sarjana-sarjana agama.

“Kritian dan agama-agama lain sedar bahawa kebesaran nama Allah, Tuhan tidak mempunyai maksud yang sama,” katanya.

“Kerajaan perlu menerima hakikat ini secara positif dalam mengendalikan isu, bukannya negatif,” kata beliau yang terlebih dahulu mengambil bahagian dalam perbahasan menyentuh titah ucapan Yang di-Pertuan Agong.

No comments:

Related Posts with Thumbnails