SAHABAT2 SEPERJUANGAN

SAHABAT2 SEPERJUANGAN

Followers

Monday, March 29, 2010

"ADAKAH AKTA-AKTA INI DIPERSETANKAN" - YB SALLEHUDIN AYUB

KUALA LUMPUR, 29 Mac: "Kalau Ketua Hakim ICJ (Mahkamah Keadilan Antarabangsa) boleh terima dokumen sekecil itu sebagai bukti, apatah lagi dokumen yang kita bawa hari ini. Adakah akta-akta ini sesuatu yang diperlekehkan dan dipersetankan? Apa lagi bukti kita mahu?” ujar Salahuddin Ayub (PAS-Kubang Kerian) dalam sidang Dewan Rakyat hari ini (gambar).

Beliau menyatakan demikian dengan mengambil contoh bagaimana isu Pulau Sipadan yang hanya menggunakan bukti sekeping resit pembayar cukai oleh pengambil telur penyu yang diserah kepada Kesultanan Sulu.

"Tangan kanan menggenggam erat bersalam, rupa-rupanya tangan kiri memegang pisau di belakang yang pada bila-bila masa boleh menikam mereka yang tidak setuju ideologi politik," katanya lagi berhubung tuntutan royalti minyak Kelantan.

Sehubungan itu, beliau meminta Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sekurang-kurangnya menghormati ayahandanya berhubung hak royalti Kelantan.

Beliau sewaktu membahaskan Titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat petang ini mengemukakan Akta Kemajuan Petroleum 1974 dengan membaca Jadual Seksyen 3(2) yang ditandatangani oleh Tun Razak Hussein pada 19 Mac 1975.

Antara lain ianya terkandung kenyataan Tun Razak sebagai Perdana Menteri Malaysia pada 19 Mac 1975 meletakkan hak dan pengurniaan selama-lamanya Petronas menguruskan hal berkaitan petroleum di pantai dan luar pantai Malaysia.

"Saya minta YAB Perdana Menteri paling tidak, tolong hormati ayahandanya yang pernah menjadi orang pertama negara bertanggungjawab menggubal akta tersebut.

"Terlalu penting bagi dewan yang mulia ini merakam rasa kesal teramat sangat kepada Perdana Menteri pada hari ini," katanya yang juga Naib Presiden PAS.

Beliau juga turut mengemukakan surat daripada Petronas kepada Pegawai Kewangan Negeri Terengganu pada tahun 1979 yang bertajuk 'Anggaran Bayaran Royalti Terhadap Kerajaan Negeri Terangganu' sebagai bukti bahawa wang ehsan menggantikan royalti Terengganu pada hari ini tidak pernah wujud sebelum ini.

"Ini (wang ehsan) kita anggap satu dasar yang diubah dan diputuskan dengan hanya berdasarkan semangat dendam kesumat, tidak boleh menerima perbezaan politik, tidak boleh menerima kekalahan dalam pilihan raya," jelasnya.

Selain itu, turut dikemukakan adalah dokumen hansard Dewan Negara bertarikh 4 April 1989 merekodkan seorang Senator dari Kelantan, Tuan Hassan Harun bertanyakan kepada Perdana Menteri ketika itu, berhubung hasil yang akan dinikmati rakyat Kelantan.

Dalam jawapannya, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Kasitah Gaddam pada waktu itu menjelaskan Kelantan berhak dibayar lima peratus jika minyak diperolehi di kawasan berhadapan negeri itu seperti Terengganu, Sabah dan Sarawak tanpa menyentuh langsung isu tiga batu nautika.

Selain itu, Salahudin juga meminta Najib menghormati saksi-saksi yang masih lagi hidup yang juga turut menyokong hak royalti diberikan kepada Kelantan.

Menyokong cadangan Yusmadi Yusof (PKR-Balik Pulau), beliau berkata orang yang membuat perjanjian itu adalah orang yang terbaik untuk mendapatkan fakta sebenar sesuatu perjanjian dibuat.

"The maker of the contract yang masih hidup, saksi-saksi hidup seperti Yang Berhormat Gua Musang (Tengku Razaleigh Hamzah) dan Tun Salleh Abas," katanya.

No comments:

Related Posts with Thumbnails