SAHABAT2 SEPERJUANGAN

SAHABAT2 SEPERJUANGAN

Followers

Wednesday, May 25, 2011

~~~PESANAN BUAT PAS~~~

Prof Dr Abdul Aziz Bari (gambar) mengingatkan PAS, komponen Pakatan Rakyat, agar tidak terlalu syok sendiri sekiranya serius mahu menggantikan Umno pada pilihan raya umum ke-13.Justeru kata penganalisis politik itu, PAS yang diterajui Datuk Seri Abdul Hadi Awang perlu melakukan lebih banyak transformasi dalam parti. “Yang kita nak cari dalam PAS ini bukan tok imam tapi panglima, pejuang… sebab itu PAS jangan syok sendiri.

“PAS nak syok sendiri atau mahu kemukakan alternatif kepada rakyat, kalau PAS masih bincang berapa ramai tok lebai nak diletakkan di atas (barisan tertinggi PAS) buat apa? Kalau macam ini PAS belum layak untuk menggantikan Umno?” katanya pada pada forum “Melakar Masa Depan PAS” di sini malam tadi.

Selain itu, beliau juga menegaskan ideologi pimpinan PAS bahawa barisan tertinggi harus dari kalangan golongan ulama perlu dikikis selain bersikap lebih terbuka untuk menerima lebih banyak perubahan dalam parti.

“Dalam PAS ini memang ada yang antiperubahan yang mana mereka nak kekal dengan apa yang ada dan memang ada kumpulan yang gabra dengan perkembangan baru ini.

“Ada yang rasa gelisah bila parti ini buka pintu kepada orang bukan Melayu dan mereka yang gabra ini masih bertanyakan perkara ini,” katanya penganalisis ini yang seringkali memberikan pandangan keras mengenai masa depan PAS.

Sementara itu, ahli jawatankuasa kerja PAS pusat Khalid Samad berkata, konsep kepimpinan ulama dari sudut perlembagaan parti itu merujuk kepada Majlis Syura.

Selain itu beliau juga menegaskan tiada dalam perlembagaan parti bahawa barisan kepimpinan harus terdiri daripada golongan ulama.

“Soal kepimpinan ulama kalau dari segi perlembagaan parti merujuk kepada Majlis Syura, tidak mengatakan presiden dan timbalan presiden harus dari golongan ulama.

“Cuma ahli PAS kadang-kadang terpengaruh dengan peranan media dan golongan yang berkepentingan dalam parti yang mengatakan presiden dan timbalan presiden harus dari kalangan ulama,” katanya.

PAS, yang berusia lebih enam dekad, akan mengadakan muktamarnya awal bulan depan dengan pemilihan peringkat pusat bagi penggal 2011-2013.

Hadi telah berjaya mempertahankan jawatannya tanpa saingan.

Sementara itu, Exco kerajaan negeri Kelantan, Datuk Nik Mohd Amar Nik Abdullah bersama Bendahari PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Md Ramli dijangka akan menyertai saingan naib presiden.

Keputusan Dr Hatta dan Nik Amar ini menjadikan tujuh tokoh dijangka menawarkan diri untuk jawatan ini sehingga kini iaitu Salahuddin Ayub, Datuk Mahfuz Omar, Ketua Penerangan Idris Ahmad, AJK Datuk Husam Musa dan Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaludin, bekas MB Perak.

Nizar bagaimanapun tidak mengesahkan sendiri hal ini secara rasmi tetapi difahamkan PAS Perak memutuskan beliau bertanding. Menurut pembantunya, pencalonan yang diperolehi oleh Nizar amat memberangsangkan untuk dibiarkan begitu saja oleh beliau.

No comments:

Related Posts with Thumbnails