SAHABAT2 SEPERJUANGAN

SAHABAT2 SEPERJUANGAN

Followers

Thursday, June 25, 2009

UMNO BUAT MESYUARAT KHAS 'KERAJAAN PERPADUAN'- PERCAYA KE....

Apa yang ingin aku ceritakan mungkin dah berlaku kat tempat lain dah,namun cerita ini yang aku kutip berlaku kat kampong aku aje pada hujung minggu yang lalu.Sumber yang shahih ni ya bukan rekaan, ahad baru-baru telah berlangsungnya mesyuarat luar biasa umno cawangan aku,kerana mereka telah diarahkan mengadakan satu perjumpaan ahli untuk membincangkan tentang 'kerajaan perpaduan'. Arahan ini diarahkan oleh salah seorang YB di dun Tapah ini.

Dalam kampong kami ni tak lah besar mana pun, rumah yang ada lebih kurang 150 buah,itu pun campur dengan rumah tinggal,rumah kosong dan rumah sewa. Ahad tu berlangsunglah mesyuarat umno sebanyak 3 cawangan dan sehari sebelumnya 1 mesyuarat telah berlangsung. Mesyuarat- mesyuarat tu berjalan serentak dan jarak antara mereka pun lebih kurang 100 meter je,senang cerita aku namakan tempat A,B,C dan D, jam 2 petang hari dan waktu yang sama. Perasmiannya pun YB yang sama gak.

Punyanya bingung mereka-mereka ini, disebabkan masing-masing ingin menjadi ketua maka ditubuhkan cawangan mereka sendiri dan pengikutnya pun orang yang sama gak.Mesyuarat yang berlangsung 2 petang tu menyaksikan pada hari tu macam hari pengundian, mereka berebut -rebut pergi ke rumah penduduk untuk membawa mereka ke tempat mesyuarat,kereta-kereta disediakan siapa yang awal dapatlah ramai. Rumah yang disahkan bukan ahli mereka ,tak lah mereka' tempuh' pun. Hari tu juga menyaksikan yang tempang berpapah ,yang sakit dan tua di ambil dengan kereta dan motor.

Berlangsunglah mesyuarat mereka ,macam biasalah kata-kata yang tak baik dan maki hamun mulalah keluar,yang paling mereka hentam tentulah PAS dan PKR,dengan semangatnya mereka ni sampai dengar kat orang sekeliling yang kebetulan depan tempat mereka mesyuarat tu ada rumah' spy' aku.

Mesyuarat kali ni, yang hadir di beri cenderahati, di tempat A dapat barang dapur berupa senduk,sudu ,garpu dan banyak le lagi,di tempat B pula di beri gula lebih kurang 3 kilo seorang(ambil berkat kot,bior manis) dan tempat C pulak di beri duit RM5 seorang dan yg D lak bagi makan aje,sebab kurang tarikan dan tak ramai pun.

Satu cerita yang aku dapat dari seorang atuk ni yang pergi, kat tempat B ni,dia pun hairan jugak,selalu tak bagi benda pelik-pelik ni tapi kali ni dapat gula lak.(kalau tak rasuah bukan umno namenya) deme kan biasa koje-koje rupa ni, itu kira tak cukup bajet le lagi kot.
Jenuh gak le orang tua ni pikior,tak kisah le tapi yang aku sedih pun ada(sedih sebab dah tuakan diri pun masih tak sedo diri lagi),nak gelak pun ade,katenya balik dari pada mesyuarat tu dia jatuh moto,tangannya luka dan motonya rosak,nampaknya tak berbaloi le dia dapat gula harga 3 kilo baru RM4.50 dan terpaksa repair moto pulak,dapat luka lagi,tu pun masih tak sedo diri gak.......Kesian ko Pak **

Jadi sekarang kesimpulannya apa yang dapat kita katakan disini, siapakah yang telah cuba memecah belahkan perpaduan orang melayu, lihat ajelah perangai mereka ini yang masih
mengate mereka benar, menyatupadukan orang melayu konon,tapi antara mereka pun berebut nak jadi ketua cawangan,masing-masing nak tunjuk kuasa tapi hakikatnya antara mereka pun berpecah.Cermin-cermin kan lah diri kamu UMNO.....dengo name pun dah getik.

Di Bidor ini PAS hanya satu sahaja, yang akan menyambut ulangtahun ke 10 pada bulan 7 nanti yang rumah kami inilah yang menjadi peristiwa bersejarah itu,di rumah ini ,di kampong ini yang mejoritinya orang umno karat,namun PAS telah mula bercambah dan mendapat tempat di hati warga kampong dan sekitarnya. Kami pun tidak pernah dipinggirkan walau pun di dinding rumah kami tepampang lambang bulan sekian lama. Cuma pandai-pandailah kita menangani situasi dan suasana yang berlaku di persekitaran kita,carilah peluang untuk merapati mereka bukan menjauhi mereka.

No comments:

Related Posts with Thumbnails