SAHABAT2 SEPERJUANGAN

SAHABAT2 SEPERJUANGAN

Followers

Friday, May 1, 2009

TENTANG CINTA

"Cinta bukan mengajar kita lemah,tetapi membangkitkan kekuatan.Cinta bukan mengajar kita menghina diri tetapi menghembuskan kegagahan.Cinta bukan melemahkan kudrat tetapi membangkitkan semangat" -HAMKA

Cinta sebahagian daripada fitrah insan,setiap insan ingin dicintai dan menyintai.Bersyukurlah orang yang diberi rasa cinta dan boleh menangani cinta itu dengan waras.Ada juga insan yang menderitai kerana cinta.

"Dijadikan indah pada pandangan manusia,kecintaan kepada wanita,anak-anak,harta yang banyak daripada jenis emas,perak,kuda pilihan,binatang ternak dan sawah ladang.Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah tempat kembali yang baik". (Ali-Imran: 14)

Islam tidak melarang manusia bercinta tetapi ia mestilah bersyarat menghala kepada landasan yang diredhai lagi diberkati. Jauhi cinta yang cenderung kepada maksiat,tidak terkawal,yang lebih cenderung kepada hawa nafsu,yang akan mengakibatkan tergelincir kelembah kehinaan.

Cinta kepada Allah cinta yang teragung, tiada batasannya. Jika sudah mendapatkan rasa manisnya bercinta dengan Allah,tiada lagi cinta lain yang ingin dicari. Bersungguh-sungguhlah mencintai Allah sepenuh hati,menggapai redhanya,mengejar cinta makhluk membuat diri terlena dihanyutkan nafsu dunia.

Ramai yang mengaku cinta pada Allah dan Allah hendak menguji cintanya itu. Namun manusia itu gagal membuktikannya disebabkan sedikit dugaan yang menimpanya. Yakinlah wahai sahabat,kesenangan dan kesusahan adalah bentuk kasih sayang dan cinta Allah kepada hambanya yang beriman.

Berhijrahlah kita mencari cinta yang sejati,yang kekal dan yang penting cinta yang diredhai oleh yang maha esa.

Firman Allah SWT, maksudnya : "..(Walaupun demikian), ada juga antara manusia yang mengambil selain Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya,(memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah, sedangkan orang yang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah...." (Al-Baqarah : 165)

Memiliki cinta Allah seharusnya menjadi kebanggaan individu mukmin lantaran keagungan nilai dan ketulusan insannya.Cinta Allah adalah anugerah tertinggi yang tidak mungkin sesiapa dapat memilikinya kecuali didahului dengan pengorbanan yang mahal.

No comments:

Related Posts with Thumbnails