SAHABAT2 SEPERJUANGAN

SAHABAT2 SEPERJUANGAN

Followers

Wednesday, May 13, 2009

Salam Perjuangan,

Minggu ini jatuhnya tarikh Hari Ibu, masing-masing mempunyai cara untuk mengingati ibu sendiri,yang membeli hadiah mahal untuk ibu tanda membalas pengorbanan ibu.Anak yang tidak berkemampuan hanya mampu menghantar sms sebagai penyedap hati ibu,dan berbagai cara lagi kita menyambutnya.

Sesungguhnya tiada harta didunia ini dapat membalas jasa dan pengorbanan seorang ibu,disaat dia mengandungkan kita,melahirkan dan membesarkan dengan penuh kasih sayang,semua itu tidak pernah dipintanya kepada anak-anak untuk membalasnya.

Sebagai anak kita sepatutnya memahami kehendak dan naluri seorang ibu,tiada ungkapan manis yang dapat menawan hati ibu,mana yang berjauhan tanya-tanyalah berita dan khabar ibu di desa,lakukan setiap hari,walau kesibukan sentiasa mendampingi kita.Ini dapat kita lakukan jika ibu masih ada untuk kita jenguk bila waktu kerinduan.

Bagi insan yang tidak ada ibu lagi seperti aku,hari-hari bersama ibu tersayang amat aku rindui,suara dan belaian ibu masih terngiang ditelingaku.Setelah ibu dijemput illahi,aku rasa begitu kesunyian sekali,tiada lagi leteran dan ingatan ibu yang amat aku perlukan,kalau dulu jika aku tidak menelefon dan bertanya khabar,ibu akan menelefon aku bertanya khabar tentang anak menantu dan cucu-cucunya.

Terlalu awal ibu pergi dalam usia 59 tahun meninggalkan kami adik beradik yang amat menyayagimu.Ibu menderita beberapa tahun,doktor pun tidak dapat mengesahkan apa penyakit sebenarnya,ibu sentiasa berulang ke hospital,aku sekali sekala menjenguknya dan menelefonnya. Betapa aku amat merindui mu ibu.

Di saat insan lain meraikan bersama ibu,aku menangis mengenang mu ibu,saat-saat indah yang tidak mungkin aku lupai dari memori ku.Dulu,bila hendak bercuti aku akan mengajak ibu bersama .Aku bawa ibu ke Pulau Langkawi,itulah pertama dan terakhir ibu pergi kesana,dapat juga aku membawanya,kerna ibu belum pernah kesana.Bila aku pergi ke Kelantan,aku bawa juga ibu bersama,jarang aku berjalan jauh meninggalkan ibu,saat-saat itulah yang amat aku rindui hingga kini,tiada lagi semua itu.

Tiada hari yang seindah bersama ibu lagi,bila balik ke kampong hatiku sangat hiba,tiada lagi ibu menyambut ku didepan pintu,tiada lagi buah tangan untuk ku hulurkan buat ibu,tiada lagi aku merasa buah tangan ibu berupa sayur-sayur kampong dan ulam-ulaman yang ibu tanam sendiri.Hati aku sedih sekali setiap kali aku balik,sebab itu aku jarang kini untuk balik,apatah lagi melihat keadaan rumah yang ibu diami selama ini.

Hanya kesedihan yang dapat aku rasai kini bila hari ibu menjelma,namun aku tidak pernah melupai ibu ,doaku sentiasa bersamanya,itulah yang mampu aku berikan kini,semoga ibu bersama orang-orang yang sholeh. Pada insan yang punyai ibu lagi,janganlah diabaikan ibu,jagalah hati,perasaan dan segalanyanya.Jangan biarkan ibu menanti kepulangan kita,sayangi ibu lebih dari nyawa kita sendiri.Jangan jadikan hanya hari ibu barulah kita mengingatinya,buatlah setiap hari dan jangan ada jemu dan bosan.

Kini kita juga telah bergelar ibu,kita telah dan akan merasainya sendiri,didiklah anak-anak kita menjadi sholeh dan sholehah,berjaya dunia dan akhirat dan semoga mereka akan menjaga dan mengingati kita seperti yang kita lakukan untuk ibu dulu.


Salam Hari Ibu buat semua ibu didunia.

No comments:

Related Posts with Thumbnails